søndag 20. november 2011

Fantastisk sjokoladekake :)


-dette er min favoritt blant sjokoladekake-oppskrifter!
Den er både deilig, saftig og god å skjære figurkaker av:)



OPPSKRIFT VERDENS BESTE SJOKOLADEKAKE:
(iallefall èn av verdens beste ;))
Rommer langpanne 30x40
Obs! Blir mye deig, bruke stor bolle :)

DETTE TRENGER DU:
300 gram smør (helst rom-temperert)
500 gram sukker
4 store egg (gjerne rom-temperert)
7 dl kulturmelk
500 gram hvetemel
2 dl kakao (jeg bytter ut 1 dl med hvetemel for mildere smak)
4 ss vaniljesukker (kan reduseres ;))
1,5 ts bakepulver
2 ts natron

*Ønsker du bruke andre former, mindre eller større, så finner du grei oversikt HER over andre måle-enheter du kan bruke.

SLIK GJØR DU:
1. Miks smør og sukker til hvit og luftig smørkrem, 3-5 min.

2. Pisk inn ett egg om gangen. Ta blandingen over i en stor bolle dersom du har mikset i en mindre beholder.

3. Sikt sammen de tørre ingrediensene og rør godt. Ha det tørre og kulturmelk vekselvis oppi blandingen i den store bollen og rør forsiktig til alt er godt blandet. Kan du motstå å smake på dette er du god, NAM NAM!

4. Ha deigen i en stor bakepapirkledd langpanne (eller annen ønskelig form). Bakepapiret henger fast om du først smører formen med smør.
Stek kaken nederst i ovnen ved 175 grader i CA 45 minutter.

5. Jeg sjekker alltid med en strikkepinne i midten fra 40 minutter er gått og ser om noe deig henger fast i denne. Det skal i grunn ikke henge fast deig, men jeg liker iblant at den er litt myk i midten ;) Smak og behag.

6. Avkjøl kaken i formen. Senere er det bare å holde et brett på toppen av langpannen og snu kaken på hodet, den detter lett ut. Obs! Legg et bakepapir på brettet du skal ha kaken over på, så kaken ikke fester seg i underlaget. Med mindre du tar den rett over på kakefatet du har tenkt på ha den på.

LYKKE TIL :)


TIPS TIL BRUK AV SJOKOLADEKAKEN:

1. tips: Skjær gjerne til egne former av kaken. Først må du avkjøle kaken godt. Gjerne et døgn i kjøleskap eller 1-2 timer i fryseren. Da er den enklere å skjære i. Print ut en form, f.eks bamse, skip, blomst, stjerne, krone osv. Legg dette oppå kaken så skjærer du rundt. Men så klart, her er det fri fantasi og skjær f.eks til en løve eller putekake som jeg har gjort: se bilder over.

2. tips: Det blir ofte rester etter man har skjært til, dette er det genialt å lage cakepops/cakeballs av. Lag kuler eller andre former, f.eks hjerter som vist i bildet over.

3. tips: Min metode for å dele kaken i to og få den mest mulig likt skjært på alle sider er: Bruk en stor, skarp kniv. Gjerne med et skaft som er flat på iallefall ene siden. Jeg finner noe å legge kniven oppå, det kan være hva som helst. Leverpostei- eller makrellitomatboks har jeg ofte brukt som støtte for kniven :) Det viktige er at den tingen du bruker under kniven gir perfekt høyde; dvs at kniven treffer midten av kaken. Jeg holder skaftet godt fast oppå f.eks boksen og fører kniven rolig inn og ut av kaken mens jeg etterhvert snur rundt på kakefatet. Jeg bruker en stiv plast-spisebrikke til å stikke under etterpå og løfte vekk den øverste delen.
Da er det bare å smøre deilig kakefyll utover, ta topplokket på igjen og pynte :)


1 kommentar: