torsdag 23. juni 2011

Hjerteformet cakepops


-også kalt cakeballs,
den store nye trenden innenfor det søte liv!

Jeg har fra første stund bare kalt dem for sjokopops,
ja, ja kjært barn har mange navn sies det jo ;)


Cakepops er kakerester som man blander med f.eks smørekrem slik at man får en formbar masse. Jeg laget prinsessekaken av en langpanne og hadde endel rester da den var ferdig tilskåret. Jeg hadde laget sjokoladekake, men de aller fleste kaketyper kan brukes til dette!

Cakepops er en genial idè for å få brukt opp kakerester etter beskjæring eller om du har vært uheldig og endt opp med en mislykket kake!

Lag form og farge etter eget ønske!
Til slutt dyppes cakepopsene i smeltet sjokolade og man pynter etter eget ønske :)



Jeg laget hjerteform og brukte enkel pynt. De hvite fikk rosa strø på seg. Ca halvveis tok jeg rosa farge i den kvite sjokoladen slik at de siste hjertene ble rosa. Disse fikk shimmer-strø på seg (bestilt herfra).



Jeg satte cakepopsene i en skål fylt med sukker (på toppen hadde jeg en tynn skumplate fra innpakningen til kjøkkenvekten jeg nylig kjøpte :))
Man kan også sette de i bl.a isopor eller melonskall.


SLIK LAGER DU SJOKOPOPS :

DU TRENGER:
Kakerester eller kjeks (f.eks oreo eller dots, ca 300 gram).
2 pk (200 gr) kvit kokesjokolade.
1 pk Tine kremost eller du kan i stedet lage en frosting,

Om du vil lage frosting trenger du:
25 gr margarin
17 gr sjokolade
60 gr melis
0,5 ts vaniljeessens (evt vaniljesukker i stedet)

Grillpinner (og avbitertang!)
Strø eller annen pynt (hakket nøtter er også godt).


SLIK GJØR DU:

1. Smuldre kakerester til små smuler og kjør de i foodprosessoren.(du kan evt bruke kjeks i stedet for kakerester).

2. Om du bruker kremost, så ta denne i litt og litt og elt alt sammen til du ser deigen blir fast og man kan lage kuler av den. For lite vil gjøre at den faller fra hverandre, for mye vil gjøre den bløt og vanskelig å forme.

Vil du lage frosting i stedet for å bruke kremost, da gjør du slik:
*smelt margarinen
*ta kjelen av platen, brekk opp sjokoladen og rør til den er smeltet.
*Ta i vaniljeessens og melis og rør godt.
Igjen; ta litt og litt frosting i kake- eller kjekssmulene slik at den ikke blir for bløt for deg!

Eller du kan faktisk bare bruke smeltet kokesjokolade og kna til massen blir fin :)

Jeg laget frosting og da ble deigen slik som dette (brukte ikke all frostingen):

3. Nå lager du kuler eller andre former. Disse legger du på bakepapir.
Jeg brukte engangshansker og formet hjertene med hånden.
Om du googler litt finner du mange morsomme former du kan lage :)
Legg cakepopsene dine i fryseren 15-30 minutter.

Her er hjerteformene jeg laget:


4. Mens de ligger i frysen kan du klippe grillpinnene i to. Hakk så den kvite sjokoladen opp i små biter og smelt den i en kjele over vanndamp. Det kan være greit å ta opp ca 1 ts delfia eller flott matfett, da blir den litt tynnere og enklere å jobbe med.


5. Dypp ene enden av pinnen i smeltet sjokolade og stikk inn i hjertet. Gjør dette med alle og legg cakepopsene igjen i fryseren ca 10-15 minutter. Ta gjerne opp halvparten om gangen for de tiner såpass fort at de siste blir vanskelig å jobbe med på slutten!


6. Da gjenstår det bare å dyppe cakepopsene i smeltet sjokolade. Bruker du kvit sjokolade kan du evt ta i konditorfarge, som jeg gjorde på slutten.

Dypp cake-popsen i sjokolade til den er dekket, prøv minst mulig å røre de rundt for da kan de løsne av pinnen. Hold så cakepopsen over en skål mens du strør på pynt, dette må skje relativt raskt siden sjokoladen stivner og da vil ikke pynten sette seg.
Sett pinnen i et glass med sukker eller aller helst i isopor.

Jeg opplevde at noen cakepops begynte å henge med hodet, så jeg fant ut at det beste var om de kom i kjøleskap med en gang og sjokoladen fikk stivne fortest mulig!

La dem stå i kjøleskap til du ikke klarer å vente lenger med å spise dem ;))
Barna elsker dem!!



Ellers litt idèer:
Bruk en utstikker-form om du vil lage cakepops-figurer, f.eks en blomst, det finnes egne former man kan kjøpe egnet for å lage cakepops.
Bruk små muffinsformer hvor du kan sette cakepopsen oppned, kan evt bli til bordkort.
Kjøp sløyfebånd om du vil pynte ekstra på pinnen.
I stedet for grillpinner finnes det egne fine pinner man kan få kjøpt på nettet, både enkle kvite og med mønster.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar