mandag 6. juni 2011

"Den beste kaken jeg har smakt"


-slike ord er fantastisk å få høre som en kakebaker,
da kan man ikke annet enn å være fornøyd :)


SJOKOLADEKAKE FYLT MED AFTER EIGHT-KREM :)

På torsdag, Kristi Himmelfartsdag, hadde en kjær venninne 30-års feiring
og jeg ville derfor bake en kake til henne.
Jeg fant ut at siden kaken var en gave
så kunne jo en del av kaken lages til som en kakepakke :)

Og jeg som alltid har pleid å lage kort til bursdager fikk ikke tid til det denne gangen.
Jeg fikk derfor en idè om ut at jeg likeså godt kunne lage et spiselig kort også da ;))

I besøket var det gode tilbakemeldinger på kaken,
og et par stykker sa faktisk at det var den beste kaken de hadde smakt!
Jeg kan jo ikke annet enn å takke av hele mitt hjerte og tro at da har jeg gjort noe rett :)


I tillegg til det jeg allerede har nevnt,
så ble jeg nylig inspirert til å prøve å lage denne søte borden som holdes på plass av sommerfugler.
Syns selv det ble veldig fint :)

Jeg bruker i grunn mye tid på å se på kakebilder og blir veldig inspirert av alle de flinke kakebakerne der ute!!
Jeg kjenner ofte at jeg har mye igjen å lære,
men i stedet for å miste motet så kaster jeg meg ut i det og
koser meg med å prøve nye ting.



Jeg laget igjen sjokoladekake i en kortpanne beregnet for steik,
denne har så grei størrelse ;)

Da kaken var nedkjølt, d.v.s neste dag, skar jeg av ene kortsiden.
Den avskårne delen delte jeg i to og bitene la jeg oppå hverandre med et godt lag
after eight-smørekrem i mellom!

Tror nok det var denne after eight-smørkremen som utgjorde den store kakeopplevelsen! Denne også prøvde jeg for første gang, og den var utrolig god!
Oppskrift kommer i et senere innlegg :D

Jeg farget sukkerpasta jeg hadde liggende, jeg valgte fargene lilla og grønn.
Sløyfene på toppen av pakken stivner i bue dersom man legger plastfolie i hulrommene over natten, da stivner sukkerpastaen slik.


Kortet er laget av sukkerpasta.
Det stod på kaken ved hjelp av to tannstikkere.
Alt er spiselig!

Det grønne glitteret er kjøpt HER.
Eller har jeg sprayet over det hele med spiselig perlemorspray.



Jeg har kjøpt penn med spiselig farge HER,
veldig artig å kunne skrive en hilsen inni det spiselige kortet :)


Navnet er skåret ut for hånd i sukkerpasta med tapetkniv.



Sommerfuglene laget jeg noen dager før.
Jeg laget en "renne" av aluminiumsfolie slik at de tørket med vingene oppover.
Mens de lå til tørk malte jeg på spiselig lim og grønt glitter på kanten av vingene.
Det ble en sommerfugl på kortet også, greit å holde seg til tema :)

Tips angående spiselig lim som du kan kjøpe, slik som f.eks DENNE (fåes i tre str):
IKKE dypp pensel ned i beholderen. Da blir den fordervet etter kort tid!
Hell ut noen dråper i et eggeglass eller lignende, og ta på lokket igjen. Slik hindrer du bakterievekst ;)



2 kommentarer:

  1. Har du fått med deg at flere av Rainbow Dusts glitters & dusts har fått EU classification changed: "edible" to "non-toxic"
    Tenkte bare å si ifra, vet ikke om dette skjedde nylig, men det er jo greit å være klar over! :) Noen er jo fortsatt merket som edible, mens noen er nå merket som non-toxix. Slik jeg forstår dette er for at produsentene skal sikre seg, og at noen bruker dette veldig mye (type til pynt på cupcakes), og da kan det jo bli spist ganske mye av. Men greit å ha i bakhodet, spes. for oss med små barn

    SvarSlett
  2. Nei, det har jeg ikke fått med meg. Hva er egentlig forskjellen? Jeg tenker at det var jo "non-toxic" (ikke giftig) da det var "edible" også. Så hvorfor endret de navn? Er det slik å forstå at glitteret ikke ansett som spiselig lenger?
    Jeg skal innrømme at jeg har vært skeptisk til akkurat denne. Spise glitter; litt rart i grunn :)

    SvarSlett