lørdag 11. juni 2011

After Eight-krem!


-til å fylle kaker med eller bruke på muffins :)


Jeg laget denne kremen til fyll i min siste sjokoladekake.
Denne kaken fikk jeg masse gode tilbakemeldinger på og det var nok mye på grunn av denne kremen! Kremen ga en helt egen, herlig og frisk smak til kaken!
Den er kjempegod, rett og slett :)

Slik så kaken ut inni:

OPPSKRIFT AFTER EIGHT-KREM:

DETTE TRENGER DU:
200gr smør
250gr melis
200gr (2 plater) kokesjokolade
25 dråper peppermynte-essens/olje
1,5 dl fløte

SLIK GJØR DU:
1. Smøret må være romtemperert, litt samme konsistens som majones. Du kan evt tine litt i mikroen om det kommer rett fra i kjøleskap.
Miks sammen smør og melis til det er kremete.

2. Smelt kokesjokoladen, enten i vannbad eller i mikroen.
Rør dette godt inn i smørkremen.

3. Ta i dråpene med peppermynte-oljen.
Denne får du kjøpt på apotek!

4. Miks fløten til stivpisket krem.
Rør kremen forsiktig inn i den andre blandingen.

Da er After Eight-kremen ferdig og du kan glede noen med en helt ekstraordinær kake- eller muffinsopplevelse ;)

Inspirasjon til oppskriften er hentet HER!



2 kommentarer:

  1. Nam Nam! Er denne oppskriften passelig til å fylle en vanlig rund kake 24-26 cm med et lag, eller kan det bli litt mye krem? Vet du om den kan fryses eller evnt. hvor lenge den kan stå seg i kjøleskapet - i tilfelle jeg får for mye?

    SvarSlett
  2. Hei! Det blir nok endel krem til overs for en rund kake str 24 eller 26. Jeg tror faktisk du kan klare deg med halve røren om du bare skal fylle inni en rund kake. Endel fyll vil det uansett bli, selv om det kanskje ikke blir like tykt lag som jeg har på avbildet kakestykke :)

    Generelt ting med krem i frarådes vel å fryses. Jeg har smakt to kaker som ble fryst og tint opp igjen innen 1 uke med after eight-krem inni, den smakte like godt og konsistensen så fin ut!
    Men jeg har ikke fryst ned bare restekrem for så å bruke det senere i kake, men jeg tror egentlig det vil gå fint. Men ville ikke fryst det ned to ganger. Jeg tenker på om du ville ønske å fryse det du bruker den opptinte kremen til :)

    I kjøleskap er jeg veldig usikker på hvor lenge den vil stå seg. Minst to dager, men mer vet jeg ikke!

    Linda :)

    SvarSlett